Stijlvolle, urban dressing met Stan Smith tennisschoenen
Dit schoenenmerk lijkt de lucht in te gaan met gediversifieerde releases. Het merk heeft voor Adidas veel inkomsten gegenereerd, in de vorm van miljarden dollars. Het merk is $ 1,9 miljard waard. De enige manier waarop het merk gaat, is omhoog. Werp nu uw dobbelstenen en investeer in het merk, als investeerder of als verzamelaar.
Toen Adidas in 2011 aankondigde dat het na 40 jaar de productie van zijn bestverkochte tennisschoen stopzette, was de markt geschokt. Na een tijdgeest van straatmode in de jaren 80 en evoluerend naar een versie met klittenband die eind jaren 90 populair werd onder de Tokyo-stammen, was de stijl onopvallend alomtegenwoordig geworden. De millenniumjaren waren een tijd van vernieuwing binnen de trainerswereld; Stan Smiths waren een toegankelijk geprijsde basic, die een steeds meer stijlgeletterd publiek als precies dat zag: basic.
Dit wist je nog niet over deze schoenen
De ethiek van Adidas is verschoven, zoals het moest als reactie op de concurrentie in de lifestyle-sector van Nike en minder door sportkleding beïnvloede labels, naar een focus niet op de schoen zelf, maar de ervaring ervan, de tijdgeest waarop het een afdruk drukt. In plaats van dat Stan Smith zelf de trainer was als een praktische keuze, zijn het modeleiders die ze dragen als een esthetische die de nieuwe versie van de goedkeuring van beroemdheden is geworden. Dit werd op zijn beurt ondersteund door astroturfing onder bloggers en streetstyle-iconen die de schoenen schonken. Dan is er natuurlijk het traditionele duwen en trekken, vraag en aanbod, van het intrekken en opnieuw uitgeven van het model.
Met deze sneakers kun je je comfortabel kleden voor elke gelegenheid. Het beste is dat ze unisex zijn, zodat zowel meisjes als jongens de schoenen kunnen rocken. Je kunt ze dragen als je met vrienden gaat eten voor een pizza, om te wedden op casino777.be of om te gaan wandelen.
Het is een mengsel als dit dat de Stan Smith vormt: deels marketingmachine, deels collectief geheugen, met een dosis nieuwigheid die niemand die na de jaren 60 is geboren, kon weerstaan. In deze trainer heeft Adidas een bepaalde consumentenalchemie ontwikkeld. En hij gaat het recept niet delen.
Functies
- Leer wit bovenwerk.
- Witte Zolen.
- Tabblad Groen hiel.
- Tonglogo van Stan Smith en zijn handtekening.
Geschiedenis
Zoon van Adolf Dassler, oprichter van Adidas, kwam op het idee van de eerste leren tennisschoen, die meer ondersteuning bood dan de standaard canvasstijl. Het werd aanvankelijk de “adidas Robert Haillet” genoemd, naar de Franse tennisprofessional Robert Haillet. Toen Haillet stopte met tennis, besloten Adidas en Horst Dassler een andere tennisser te zoeken om het tennisschoenmodel te ondersteunen. Het kwam onder beide namen tot 1978, toen het heette officieel de Stan Smith.
Ontwerp
En het was niet alleen een kwestie van succes op de tennisbaan voor Stan Smith. Tegen het midden van de jaren tachtig en in het begin van de jaren negentig was de trainer zo populair geworden dat hij werd opgenomen in het Guinness World Records en meer dan 23 miljoen paar verkocht. Dus wat was het aan hun ontwerp dat Stan Smith’s zo begerenswaardig maakte? Hun eenvoudige ontwerp is vrij ongeëvenaard in de trainerswereld en overbrugt perfect de kloof tussen sportkleding en de hedendaagse obsessie van de mode met alles wat met streetwear te maken heeft.
Hoewel hun populariteit goed ingeburgerd was toen ze voor het eerst werden uitgebracht, was onze liefdesaffaire met Stan Smith’s enige populaire mode in de afgelopen jaren, met beroemdheden en ontwerpers die regelmatig werden gespot met het dragen van de trainer. Met Stan Smith volledig omarmd in de luxe modemarkt, is het geen verrassing dat andere merken hun best hebben gedaan om het iconische maar eenvoudige ontwerp opnieuw te creëren – kijk niet verder dan die van Common Projects en Acne Studios.